המושג פקטורינג מגיע מהמילה הלועזית FACTOR, שמשמעותה גורם או מתווך. עסקת פקטורינג היא כלי פיננסי המאפשר לעסקים להשיג מימון מהיר על ידי מכירת חובות של לקוחות בעלי חוב. במילים אחרות, העסק מוכר את הזכות שיש לו על חובות של לקוחות לחברת פקטורינג, במחיר הנמוך מהשווי המלא שלהם ועמלות מסוימות. בכך חברת הפקטורינג הופכת להיות חברת צד שלישי והיא למעשה בעלת החוב של הלקוחות.
מדוע לעסקים לבצע עסקת פקטורינג?
לרוב עסקים נכנסים לעסקאות פקטורינג משלוש סיבות מרכזיות,
הסיבה הראשונה, הן זקוקות בדחיפות לכסף נזיל ואינן יכולות להמתין למועד קבלת תשלום החוב מהלקוחות. ישנם לא מעט עסקים בהם תנאי התשלום הם שוטף +, במקביל העסקים הללו מתקשים להגדיל את תקרת האשראי הבנקאי שלהם.
הסיבה השנייה, לעסק יש הרבה לקוחות חוב והוא מתקשה לממש את גביית החובות הללו, נמאס לו או שאין לו מספיק אמצעים לרדוף אחר הלקוחות ולפעול כנגד החוב.
הסיבה השלישית, השגה של שקט נפשי ורוגע, לאפשר לעסק להתמקד בעבודה היומיומית ולא בחובות ואי עמידה בהם.
איך עובדות עסקות פקטורינג?
1. בעל העסק מחליט על כניסה לעסקת פקטורינג ומתחיל לאתר חברת פקטורינג מתאימה לצרכים שלו.
2. חברת הפקטורינג שעמה התקשר, עושה בדיקה על בעלי החוב של העסק ומחליטה האם כדאי לה להיכנס לעסקה כזו?
3. שיח, משא ומתן של בעל העסק עם חברת הפקטורינג על תנאי מכירת החובות מבחינת סכום המכירה ועמלות תפעוליות.
4. לאחר חתימה על החוזה, השלמת מסמכים ועדכון בעלי החוב, בעל העסק מקבל תשלום מחברת הפקטורינג.
5. חברת הפקטורינג פועלת לגביית החוב מהלקוחות של העסק.
דוגמא לעסקת פקטורינג
בעל עסק למוצרי תזונה לחולים סיעודיים. הלקוחות שלו (בתי חולים ומוסדות גריאטריים) מקבלים תנאי תשלום של שוטף פלוס 90 או 120. במהלך הפעילות העסק נקלע למצב של חוסר בכספים המקשים עליו לעמוד בהוצאות שוטפות (משכורות ורכישת חומרי גלם), הבנק אינו מוכן לתת הגדלת אשראי.
בעל העסק פונה לחברת פקטורינג שמסכימה לקנות ממנו בתשלום מידי את החובות של הלקוחות בעלות מופחתת וכן עמלות פעולה. העסק מקבל כסף נזיל לצרכים השוטפים וחברת הפקטורינג מקבלת בהמשך את חובות הלקוחות.
קבוצת פרימיום, מציעה מגוון שירותים ייעוץ, תכנון ופתרונות פיננסים ללקוחות בכלל זה פתרונות פקטורינג לעסקים.